Transitie naar duurzaam transport

/
1 juli 2020

CNG /LNG (aardgas), elektrificatie en waterstof. De wereld gaat nu langzaam maar zeker de transitie door naar een duurzaam wagenpark!

Van diesel naar waterstof

De Euro 1 (Door de Europese Unie de emissiestandaard) is in 1992 geïntroduceerd. Dit betekende dat een voertuig een maximum CO2 mag uitstoten. Sinds 2014 is Euro 6 de standaard en zijn de krachtvoertuigen al vele malen schoner geworden ten opzichte van de vorige emissiestandaarden. Sinds enkele jaren zie je diverse voertuigen als van diesel overgaan naar LNG (Liquefied Natural Gas). Deze vloeibare gas op -162 graden wordt gezien als de schoonste fossiele brandstof, omdat er relatief gezien de minste hoeveelheid CO2 vrij komt bij verbranding.

Dit wordt voornamelijk als tussenstap gezien voor de transitie naar elektrisch en waterstof. De voertuigen zijn momenteel zodanig een investering, dat veel transportbedrijven nog afwachtend zijn en de techniek nog niet helemaal goed uitvoerbaar is. Denk aan de laadvoorzieningen en waterstof locaties om te kunnen tanken.

 

“De grote steden willen in 2025 alle goederenvervoer elektrisch laten plaatsvinden”

Waterstof of elektriciteit?

Vanaf 2025 is de techniek verder ontwikkeld, waardoor de actieradius van elektrische vrachtvoertuigen een bereik van 800 kilometer kunnen hebben. Momenteel is dit nog gemiddeld rond de 150 kilometer. Waterstof zou zelfs een afstand de 1200 kilometer kunnen halen!

Waterstof: zal voornamelijk worden ingezet voor de lange nationale en internationale transportritten.

Elektriciteit: Inzetbaar voor stedelijke distributie. Denk aan horeca, pakketbezorging en winkelbevoorrading.

LNG/CNG: Een tussenstap tussen diesel en waterstof/elektrificatie aangezien de investeringen nog erg hoog zijn.

Koplopers

Picnic: is in Nederland actief sinds 2015. Zij bezorgen boodschappen aan huis met hun elektrisch voertuigen.

Breytner: Voornamelijk actief op het gebied van stadsdistributie en Zero Emissie Bouwlogistiek. De 19-tons elektrische vrachtwagens met wissellaadbakken is een laagdrempelige manier. Hierdoor hoeven de goederen niet te worden overgeladen naar een ander transportmiddel.

Inmiddels testen zij de komende drie maanden een vrachtwagen van 27 ton met waterstof-brandstofcel.

Vlot Logistics: Vlot Logistics zet sterk in op het terugdringen van overlast door bouwverkeer in de Nederlandse binnensteden. Met de 50tons elektrische kraanwagen combinatie is speciaal ontwikkeld voor de bouwlogistiek. Met de investering in 100% elektrische voertuigen speelt Vlot Logistics in op strengere regels van de overheid. Bijna een derde van het goederenverkeer in de grote binnensteden is bestemd voor bouwprojecten.

BeLo Logistiek: BeLo Logistiek is koploper in duurzaam transport in het middensegment. Met het wagenpark op CNG (Compressed Natural Gas) verzorgen zij machinetransport voor diverse branches, zoals verhuurbedrijven, aannemers en bedrijven in het staalvlechtwerk en funderingen.

Wilt u weten hoe wij u kunnen helpen, of heeft u een logistieke vraagstuk? Neem dan vrijblijvend contact op of bel ons op 085 – 112 4339.

Leave a Comment

Your email address will not be published.