Chauffeur_BeLoLogistiek

Zo ziet de toekomst van de stadslogistiek eruit – 4 trends

/
19 oktober 2020

U heeft het vast wel eens ervaren: u rijdt door de straat hartje centrum en ziet een vrachtwagen half op de weg, half op het fietspad staan. De chauffeur moet drie dozen afleveren 50 meter verder op. Dit kan toch anders?!

Stadslogistiek

Gemeentes in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam zijn al bezig om woonwijken te bouwen die autoluw zijn. Dat wil zeggen dat voertuigen niet meer welkom zijn in dat gebied. In Amsterdam is nu het probleem dat zware voertuigen niet meer in de binnenstad mogen komen. Amsterdam heeft een probleem met zo’n 850 bruggen en tweehonderd kilometer kademuur, die kampen met achterstallig onderhoud en kwetsbaar zijn. U moet een ontheffing aanvragen als u buiten de aangewezen vrachtroutes in stadsdeel Centrum wilt rijden met een voertuig dat zwaarder is dan 7,5 ton of 45 ton.

Onlangs kwam Heineken met een oplossing; Cafés in de Utrechtse binnenstad met Heineken, Brand of Amstel op de tap worden bevoorraad met een ‘mini’ tankbierwagen. Ter bescherming van de historische bruggen en kades in het centrum van de stad voerde de gemeente een maximaal gewicht van 2 ton per as in voor toegestane voertuigen.

De stadslogistiek zal loop der jaren veranderen. Hieronder bespreken wij vier trends:

Lichte elektrische voertuigen

De online supermarkt Picnic rijdt met elektrische voertuigen op vaste tijden door de wijk om de bestellingen af te leveren. Het voertuig is 1.30 meter breed. Omdat het voertuig zo smal is kan hij perfect manoeuvreren in de Nederlandse (binnen)steden. De runner (bezorger) kan zijn bestellingen afleveren zonder het overige verkeer tot last te zijn. De wagen is zo opgebouwd dat hij ook met volle belading zeer stabiel blijft en makkelijk manoeuvreert.

Zulke voertuigen zullen steeds vaker zichtbaar worden in de steden. Ook rijdt DHL met soortgelijke voertuigen om pakket te leveren. Of Cityhub, dat een logistiek HUB exploiteert, rijdt uitsluitend met elektrisch vervoer en bundelt leveringen.

Milieuzones

Een milieu zone of lage-emissiezone is een gebied in een stedelijke omgeving waar erg vervuilende motorvoertuigen worden geweerd. 13 Nederlandse gemeenten hebben momenteel een milieu zone voor dieselvrachtauto’s. Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, ’s-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht. Amsterdam heeft ook een milieu zone voor autobussen.

Vanaf 2025 hebben gemeenten de mogelijkheid om een aparte zero-emissie zone in te stellen Het instellen van de zones gebeurt in 2025 en geldt, zoals het er nu naar uitziet, voor 30 a 40 steden. Er komt wel een overgangsregeling voor EURO VI voertuigen. Deze regeling gaat gelden van 2025 tot en met 2030.

Logistieke HUBS

Een logistiek HUB is een soort magazijn aan de rand van de stad. Logistieke hubs in en om de stad bieden een oplossing tegen de congestie in binnensteden. Er kan onderscheid worden gemaakt in drie soorten HUBS:

  1. Groot volume aan de rand van de stad (500-5000 m2)

Dat biedt mogelijkheden voor grotere hubs, zoals distributiecentra. Vrachtwagens kunnen hier grote hoeveelheden goederen in rolcontainers en op pallets afleveren en kleinere busjes en vrachtwagens kunnen het overige transport naar de stad overnemen.

2. Middelgroot, in of bij de stad (100-500 m2)

Aanlevering gebeurt door kleine vrachtwagens en busjes en aflevering door een fiets met aanhanger, e-bakfiets of klein busje, binnen een straal van 5 kilometer.

3. Kleinschalig en dicht bij huis (maximaal 100 m2)

De zogenaamde microhubs, ophaalpunten bij mensen thuis zijn. Vanaf hier kunnen pakketten lopend, met de (bak)fiets of met een klein busje worden opgehaald, binnen een straal van ongeveer een kilometer.

Slim plannen

Als de voertuigen straks elektrisch rijden, is het belangrijk dat er slim wordt gepland. Met een korte actieradius en lange oplaadtijd is een andere transportplanning nodig. De elektrische voertuigen zijn uitgerust met boordcomputers die de voertuigprestaties, de locatie, de accu en de rijstijl van de chauffeur monitoren. Door het gebruik van dynamic planning en pricing, wordt de beste en efficiënte route gereden.

Wilt u weten hoe wij u kunnen helpen, of heeft u een logistieke vraagstuk? Neem dan vrijblijvend contact op of bel ons op 085 – 112 4339. Kijk ook eens op www.belo-logistiek.nl

 

Bron: Linkedin

Leave a Comment

Your email address will not be published.